HTML

Jógaliget blog

Ebben a blogban a Jógaliget és Fitness Stúdió munkatársai (Timka, Ákos és Ádám) írnak a sportos életről. Van itt mindenféle info jógáról, TRX-ről, Spinningről és más sportokról. www.jogaliget.hu

Friss topikok

  • kudné: Szuper ez a cikk! Én nem rég találtam rá a TRX-re ami nagyon bejött nekem még akkor ha nem "tökéle... (2017.01.23. 15:55) Neked is jó lehet a TRX?
  • Bálintné Nagy Zsófia: Tetszett a cikk, hasonlóan az "itt fáj, ott fáj" miatt jógázom egyre többet. A gerincjóga nagyon j... (2013.04.02. 18:35) 6 ok, amiért egyre népszerűbb a jóga
  • Téltábornok: Köszönöm a tippeket,és válaszokat!Ha lesz egy kis időm, akkor mindenképp elmegyek dokihoz, már sze... (2013.01.22. 00:38) Gerincfájás? Itt a megoldás - 2. rész

2013.01.13. 08:22 JuhaszAk

Meditáció jóga közben

Címkék: meditáció jóga jógaliget

Vannak olyan napok, amikor sikerül. Valamikor nem. Ez számomra olyan „dolog”, amit nem érdemes erőltetni, mert vagy jön vagy nem.

Jóga gyakorlás közben létezik egy tudatállapot, ami majdnem olyan, mint a meditáció. Nem annyira mély és koncentrált, de nagyon hasonló. Talán az a legjobb, ha egy olyan átlátszó fátyolként képzeled el, ami lassan hullámzik körülötted. A szemed nyitva van, a fátyolon keresztül látod, ahogy körülötted emberek lassan mozdulnak, de aztán az egészet eltakarja a fátyol, mielőtt ez a gondolat testet öltene a fejedben.

A füleddel hallasz, mert szól a zene a teremben, az oktató beszél, de nem figyelsz, mert úgy is tudod mi lesz a következő mozdulat. A légzésed mély, az érzékelésed lassú, érzed a szívverésed, és érzed azt is, ahogy az erőlködéstől megemelkedik a vérnyomás a fejedben.

Azt szeretem a legjobban, hogy a fátyol alatt az agy nem cikázik egyik gondolatról a másikra. Mindig kell valami rágógumi az agynak. Mi volt ma a munkahelyen, mi az amit még holnap el kell intéznem, úristen van-e otthon kifli…

Ha sikerül a gondolataimat kiüríteni, akkor csak a most létezik. Nagyon sokszor olvastam már erről, „engedd el a gondolatokat”, „csak a pillanatra figyelj”! Ezt így leírva nem értettem. Ez olyan, mint vakondnak repülésről beszélni. Aztán jött a jóga és sok gyakorlás után egyszer csak ott voltam.

De jobb ha észre sem veszem, hogy „ott vagyok”, mert ha tudatosul, akkor rögtön elvesztem a „semmit”. Ezért nem szabad eldöntenem, hogy ma oda fogok menni. Ez nem így működik.

Ha ingerült vagyok, ha rohanok munka után, ha nincs óra előtt 10 percem, hogy lefeküdjek a matracra és csak magammal foglalkozzak, akkor nehezen megy a dolog. De ha jól napom van, koncentrálok a légzésemre, lelassítom amennyire csak tudom, akkor onnantól a jóga nem csak fizikai gyakorlás lesz, hanem eszköz arra, hogy lefoglaljam a testem. Ha a test dolgozik, akkor a tudatos gondolatok visszaszorulnak. Egyszerűen nincs energiád úgy gondolkodni, mint szoktál.

Úgy vettem észre, hogy a legjobban a monoton módon ismétlődő, fizikailag kihívó, de nem irreálisan nehéz gyakorlatok által tudok eljutni ebbe a meditációs állapotba. Például amikor a nyáron rájöttem, hogy este a teraszon szuperül lehet napüdvözleteket nyomni. Egyiket a másik után, tízet-húszat-harmincat-ötvenet. Kalapál a szívem, és amíg a sokadik napüdvözlet után lefele néző kutyában pihenek, addig szépen lassan csillapodik a lélegzetem. És végre megint ott vagyok.

Megszűnik a külvilág, észre sem veszem azt, hogy az egyik pózból a másikba mozgok. Lengedez a szél és az izzadtság miatt fázni kezdek. Kibillenek, megint jönnek a gondolatok: kellene egy pulóver, jé egy hangya mászik a matracomon.

De ha aznap már jártam a fátyol mögött, akkor csak annyira van szükség, hogy folytatom a légzést, nyomok még néhány napüdvözlet és megint visszajutok. Csinálom míg bírom, de végül a vállaim kifáradnak és nem bírom már magam remegés nélkül tartani. Ma ennyi volt, de nagyon testszik ez az állapot, ezért hamarosan megint ott vagyok a teraszon.

Ha most kinézek az ablakon, akkor fehér havat látok, ahol nyáron a matracom volt. Most teremben jógázom, de gyakorlás közben még mindig rendszeresen menekülök a gondolatok elől. Néha sikertelenül, néha sikerrel, de ahogy jönnek a kellemes meleg esték kimegyek majd a teraszra, kigörgetem a matracom és megpróbálok megint eljutni oda, ahol tavaly nyáron sokszor jártam.

tumblr_mdnz8mUKq11rn5diyo1_1280.jpg

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://jogaliget.blog.hu/api/trackback/id/tr105014962

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása