HTML

Jógaliget blog

Ebben a blogban a Jógaliget és Fitness Stúdió munkatársai (Timka, Ákos és Ádám) írnak a sportos életről. Van itt mindenféle info jógáról, TRX-ről, Spinningről és más sportokról. www.jogaliget.hu

Friss topikok

  • kudné: Szuper ez a cikk! Én nem rég találtam rá a TRX-re ami nagyon bejött nekem még akkor ha nem "tökéle... (2017.01.23. 15:55) Neked is jó lehet a TRX?
  • Bálintné Nagy Zsófia: Tetszett a cikk, hasonlóan az "itt fáj, ott fáj" miatt jógázom egyre többet. A gerincjóga nagyon j... (2013.04.02. 18:35) 6 ok, amiért egyre népszerűbb a jóga
  • Téltábornok: Köszönöm a tippeket,és válaszokat!Ha lesz egy kis időm, akkor mindenképp elmegyek dokihoz, már sze... (2013.01.22. 00:38) Gerincfájás? Itt a megoldás - 2. rész

2013.04.01. 21:05 Tmk

A kezdő jógás újra írt nekünk!

Címkék: jóga bandha mula bandha uddiyana bandha lefelé néző kutya gátizmok

A múltkori borítékból elfogytak az írások, de a napokban kaptunk egy e-mailt, amiben a kezdő jógásunk újra jelentkezett. Nagyon megörültem neki, és arra biztattam, hogy írjon máskor is! Biztosan bátrabb lesz, ha Te is megírod, segítenek-e az ő tapasztalatai neked a jógagyakorlásban.. biztassuk együtt "márnemannyira" Kezdő jógást, hajrá!

1307016815taps_500.jpg

Amikor befejeztem az előző írásomat, ami a gerincről szólt, úgy éreztem, hogy erre a komoly kutatómunkára kicsit rá kell pihennem. Az internet valóban a végtelen tudás tárháza, de rengeteg fals információt is találtam, és – mivel nem vagyok szakember – nehéz volt kiválogatni azt, ami helyes. Úgy gondoltam, megvárom, hogy újra kedvet kapjak a nyomozáshoz, íráshoz.

Azóta is szorgalmasan látogatom a jógaórákat, és újra megütötte a fülem valami: GÁT. Hallottam így: „Húzd fel a gátizmokat” és ezt is „Tedd minél közelebb a sarkad a gáthoz”.  Elkezdtem gondolkodni, vajon a teremben mindenki tudja, hol vannak ezek az izmok? És miért kell ez a jógához? Megint kutatásba fogtam.

A wikipedián kezdtem, ahol anatómiai ábrák is találhatók a gát körüli izmokról. (Szerk: ezeket nem másoljuk ide, ha megnéznéd, kattints: http://hu.wikipedia.org/wiki/G%C3%A1t_%28biol%C3%B3gia%29). A wiki szerint a gátizomzat több dologért is felel: fontos szerepe van az alsó hasi szerveink megtartásában, hogy a belek, hólyag, nemi szervek ne potyogjanak le a földre. Ha belegondolunk, ott már tényleg nincs csont, csak a farokcsont, de ez nem tudja megtartani a szerveket, a bőr pedig túl rugalmas dolog. Szintén nagyon fontos, hogy ezen a területen találhatók a záróizmok, nőknél és férfiaknál is, az anatómiai különbségeknek megfelelően kicsit másként.

Ha a záróizmaink gyengék, vagy átmenetileg nem tudjuk szabályozni a működésüket (például egy gerincsérülés miatt), az nagyon kellemetlen lehet. Először azt gondoltam, hogy ezeknek az izmoknak nem kell külön tréning, hiszen nap mint nap használjuk őket! De akkor miért vannak intim torna tanfolyamok? Vagy oda csak az inkontinenciától szenvedők mennek?

Így jutottam Kriston Andrea KIT-programjához (Kriston Intim Torna), vagyis az erről szóló könyvhöz. Nagyon érdekes olvasmány, mindenkinek ajánlom! A könyvben olvasottak megerősítették a wikipédián talált információkat. Kriston Andrea szerint a medence egészségében nagyon fontos szerepet játszanak a gátizmok. Számos egészségügyi probléma megelőzhető, vagy kezelhető a gátizmok erősítésével. Nem csak a komolyabb problémák, mint az inkontinencia, hanem olyan hétköznapinak gondolt panaszok is, mint a menstruációs fájdalom, kismedencei gyulladások (felfázás pl), szülés utáni regenerálódás, vagy klimax miatti problémák. A nőknek szóló könyvet olvastam, de biztos vagyok benne, hogy férfiaknál is hasonlóan hosszú a lista. Andrea szerint a gátizmoknak ugyanúgy folyamatos edzés szükséges, mint bármely más izomnak, hogy erősek legyenek/maradjanak. Ha valaki ellátogat egy KIT tanfolyamra, akkor megtanulhatja az alapgyakorlatokat, kap személyre szabott tanácsokat/gyakorlatokat, és utána rendszeresen kell gyakorolni!

Nem tudom ki hogy van vele, én általában a napi szintű gyakorlásnál szoktam elakadni: annyi szuper dolog van, ami csak napi 5 perc gyakorlást igényel, ilyenekkel meg tudnék tölteni minden nap 1-1,5 órát ;-). No de nem az én motiválatlanságomról szeretnék írni, hanem a GÁTról. És a jógáról, hiszen rájöttem, hogy ezt a problémámat is megoldhatják a jógaórák!!heuréka.jpg

Amikor már kezdtem érteni, miért fontosak a gátizmok, elkezdtem kérdezősködni. Több oktatót is megkérdeztem, és jóga oktatók blogjából is tájékozódtam. Annyit sikerült egyedül megfejtenem, hogy a bandhákkal, magyarra fordítva a test-zárakkal kapcsolódik össze ez a kérdés. Több oktatótól többféle értelmezést is hallottam. Nem sikerült megfejtenem, hogy kinél van az igazság, ezért azt gondolom, hogy mindegyiküknél ;-). Volt, aki arról mesélt, hogy a bandhákat az ászanákban lehet értelmezni, és bármely izomcsoport munkája lehet bandha. Más oktató elmondta, hogy a jógagyakorlatok között szerepelnek konkrét bandhák, ezek kiegészítik és segítik az ászanák (=kitartott testhelyzetek) helyes gyakorlását. A 3 leggyakrabban használt bandha:

Maha-Bandha.jpg

Ami közös volt az oktatók elmondásában: a múla bandha úgy jön létre, ha összehúzzuk a záróizmokat (+nőknél a hüvelyizmokat is), majd felfelé húzzuk ezeket. Próbáld csak ki! Mennyi ideig tudod maximális erővel így tartani? 10 másodpercig? Én kb ennyit tudok jelenlegm. Az egyik oktató blogjában azt olvastam, hogy több éves gyakorlás eredményeképpen a 90 perces jógaórán végig tudja tartani ezt a bandhát. Hááát, le a kalappal!

A múla bandhát általában együtt érdemes tartani az uddiyana bandhával, ami pedig úgy jön létre, ha behúzod a hasad. Együtt tartani ezt a két izomcsoportot olyan természetesnek tűnik. Próbáld csak ki most olvasás közben! Húzd fel a gátizmokat külön, aztán engedd el, és húzd fel újra, most húzd be a hasad is. Ugye hogy szinte automatikusan történik a két mozdulat?

bandhas.jpg

Az oktatóktól úgy hallottam, hogy ha a múla bandhát és az uddiyana bandhát együtt tartjuk meg pl lefelé néző kutyában, ezzel a pózt egy magasabb szinten tudjuk gyakorolni, segít a helyes kivitelezésben is, és energetikailag is jót tesz. Kipróbáltam és tényleg egész más így! Amikor a gát és a has területén tartom a figyelmem, akkor (1) el is felejtem a többi problémámat ebben a pózban - pl hogy leszakad a vállam, vagy hogy csúszik a kezem -, (2) egy újfajta tudatosságot érzek, és az ellazítás után pedig valami fura bizsergést, energia-áramlást.

Tapasztalatból mondom, hogy ha már érted-érzed és gyakorlod az ászanákat, a légzést, és úgy érzed, hogy már mindent tudsz, akkor érdemes bekapcsolni a bandhákat, és egész más érzeteket fogsz átélni, mint korábban!

"Ha minden nap kitartóan gyakorlod a jógát, akkor képes leszel szilárdsággal és érettséggel fogadni az élet zűrzavarát."

B. K. Iyengar

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://jogaliget.blog.hu/api/trackback/id/tr335185352

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása