HTML

Jógaliget blog

Ebben a blogban a Jógaliget és Fitness Stúdió munkatársai (Timka, Ákos és Ádám) írnak a sportos életről. Van itt mindenféle info jógáról, TRX-ről, Spinningről és más sportokról. www.jogaliget.hu

Friss topikok

  • kudné: Szuper ez a cikk! Én nem rég találtam rá a TRX-re ami nagyon bejött nekem még akkor ha nem "tökéle... (2017.01.23. 15:55) Neked is jó lehet a TRX?
  • Bálintné Nagy Zsófia: Tetszett a cikk, hasonlóan az "itt fáj, ott fáj" miatt jógázom egyre többet. A gerincjóga nagyon j... (2013.04.02. 18:35) 6 ok, amiért egyre népszerűbb a jóga
  • Téltábornok: Köszönöm a tippeket,és válaszokat!Ha lesz egy kis időm, akkor mindenképp elmegyek dokihoz, már sze... (2013.01.22. 00:38) Gerincfájás? Itt a megoldás - 2. rész

2013.03.19. 21:51 Tmk

Boldogság - gyere haza 2. Hogyan szabadulhatunk a sóvárgástól?

Címkék: reklám boldogság jóga relaxáció Autogén Tréning nyugalmi tónus

Előző bejegyzésemben a Vipassana meditáció módszeréről írtam egy rövid kis betekintést. Most azzal foglalkozom kicsit, hogyan valósítható meg a Buddha által kitűzött egyik cél, a sóvárgás-mentesség a mai világban.

A nyugati ember élete a sóvárgásról szól. A fogyasztói társadalom máról holnapra megszűnne, ha nem vágynánk mindig valami szebbre, jobba. Ha tanultál valaha reklámról, vagy marketingről, jól tudod ezt. A reklámok azért vannak, hogy sóvárogjunk – így adják el a terméket. Nem biztos, hogy ez mindig így volt: korábban elég volt csak kihirdetni a termék vagy szolgáltatás előnyös tulajdonságait, elérhetőségét, és ez is segítette az eladást. Később azonban egyre több vállalkozás kezdte használni a reklám eszközét, és a marketing-szakemberek feladata is átalakult. Ma azt keresik, hogyan tűnhetnének ki a tömegből. Erről sokat lehetne írni, szerintem alapvetően 2 lehetőség van erre: a „dömping-reklám”, amit unásig ismételnek. Utálod, unod, de dúdolgatod, és a vásárlás pillanatában majd jó eséllyel a reklámozott termék neve ugrik be. Szerencsére erre kevés cégnek van pénze ;-).

A másik módszer a mellékutas reklám. Képzelj el (igen, most!) egy álom-családot (igen, kisgyerekkel és kutyával) azon a gyönyörű fehérhomokos tengerparton, ahova mindig vágytál. Vajon milyen illat lenne ott? Milyen hangok? Már maga az elképzelés sokat javíthatott a hangulatodon. Profi reklámosként már csak annyi lenne a dolgom, hogy hozzáteszek néhány, a szlogenemet, cégnevemet, vagy a termékemre / szolgáltatásomra vonatkozó szót, kifejezést, dallamot. Így a kellemes érzet összekapcsolódik benned a termékkel / szolgáltatással, és ezután szívesen veszed majd igénybe. Na, itt hozza létre a reklám a sóvárgást.

Már 2 éve nem nézek tévét, mégsem nem tudom elkerülni a reklámokat. Ha a városban vagyok, feliratok, óriásplakátok támadnak, és akár akarom, akár nem, beszivárognak a tudatomba. Az internet segít a munkában, tanulásban, de állandóan reklámokba ütközöm itt is. Magam is reklámozom a stúdiót, hiszen enélkül honnan tudná bárki, hogy kik vagyunk, és mivel foglalkozunk?

Ha tökéletesen elégedett lennék, talán nem lenne bennem szándék, hogy a reklámozott termékek közül bármit megszerezzek magamnak. De nem is tudok mindent megtermelni magamnak, kell vásárolnom, ha vásárolok, akkor pedig döntést kell hoznom arról, melyik terméket választom. Ez már értékelés, címkézés, és könnyen kialakulhat a ragaszkodás, ha pl. nem tudok meglenni a legfinomabb gyümölcslé vagy csoki nélkül.

De akkor hogyan változtathatok ezen?

Talán segíthet, ha megismered azokat a befolyásolási módszereket, melyeket a reklámok használnak. A hatást nem tudod így sem megszüntetni, de eljuthatsz oda, hogy felismered, most éppen befolyásolás alatt állsz. Tanultam marketinget, szociálpszichológiát, reklámszociológiát, és kifejezetten érdekel a téma, ezért igyekszem az erről szóló friss cikkekkel, kutatásokkal is képben lenni. Ez nem szünteti meg teljesen a sóvárgást, ragaszkodást, de legalább tisztában lehetek vele, hogy ez a terméket most azért választom, mert tök cuki kutya volt az óriásplakátjukon ;-). És tudom azt is, hogy a folyamat végén enyém a döntés. Hiába volt cuki az a kutya, ha a termék tele van tartósítószerrel, akkor nem fogom megenni.

Mit tesznek a reklámok az elégedett, kiegyensúlyozott emberekkel?

Ha elégedett vagy az életeddel, és önmagaddal, akkor bármilyen szép is a reklám, nehezebben fogsz sóvárogni. Így a másik lehetőség az, hogy magadat teszed elégedettebbé, kiegyensúlyozottabbá. Ezzel nemcsak magadnak segítesz: az érzelmi vírus-elmélet szerint az átélt érzelmeink „ragadósak”, kiterjesztheted a saját elégedettségedet és kiegyensúlyozottságodat a párodra, családodra, sőt, egy kutatás szerint még a szomszédaidra is (részletesebben itt olvashatsz róla: Martin Seligman: Flourish - élj boldogan! 153.o).

Hogyan válhatsz elégedettebbé, kiegyensúlyozottabbá?

Mivel személyesen is tapasztaltam, Buddhával teljesen egyetértek abban, hogy a relaxált állapot segít ebben. Segít a testet és a testi működések szabályozásán keresztül a vegetatív működésünket is nyugalmi tónusra hangolni, ebben a nyugalmi tónusban pedig nem tud megjelenni a szorongás, az aggodalom, az elégedetlenség. Nekem nagyon sokat segített a pilates, majd a jóga is. Egyik ismerősöm úgy fogalmazta meg ezt a jelenséget, hogy „megerősít testben és lélekben is”. Ezek a módszerek szerintem az önismereti munkával is segítenek, de ennek kifejtése már nem fér el ebben a bejegyzésben. Legközelebb erről írok ;-)

És egy kis teszt, mennyire vagy elégedett (=sóvárgásmentes) most?

64314_self-hypnosis-for-relaxation-and-confidence.jpg

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://jogaliget.blog.hu/api/trackback/id/tr495148388

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása