HTML

Jógaliget blog

Ebben a blogban a Jógaliget és Fitness Stúdió munkatársai (Timka, Ákos és Ádám) írnak a sportos életről. Van itt mindenféle info jógáról, TRX-ről, Spinningről és más sportokról. www.jogaliget.hu

Friss topikok

  • kudné: Szuper ez a cikk! Én nem rég találtam rá a TRX-re ami nagyon bejött nekem még akkor ha nem "tökéle... (2017.01.23. 15:55) Neked is jó lehet a TRX?
  • Bálintné Nagy Zsófia: Tetszett a cikk, hasonlóan az "itt fáj, ott fáj" miatt jógázom egyre többet. A gerincjóga nagyon j... (2013.04.02. 18:35) 6 ok, amiért egyre népszerűbb a jóga
  • Téltábornok: Köszönöm a tippeket,és válaszokat!Ha lesz egy kis időm, akkor mindenképp elmegyek dokihoz, már sze... (2013.01.22. 00:38) Gerincfájás? Itt a megoldás - 2. rész

2013.04.20. 09:01 JuhaszAk

A vasak bűvöletében

Címkék: fogyás testépítés jógaliget funkcionális edzés www.jogaliget.hu

 

Pár hete csúnyán megütöttem a bordáimat és ezért a jóga és a TRX-is nagyon fájdalmassá vált. Nem akartam teljesen mozgás nélkül maradni, ezért a lábadozásom alatt elmentem néhányszor egy konditerembe, ahol korábban edzegettem néhányszor. Ez a terem nagyon jól felszerelt, sok gépük van, de engem a kardio gépek érdekeltek (kerékpár, ellipszis tréner), mert ezeket tudtam jelentősebb fájdalom nélkül használni.

17 és 23 éves korom között rendszeresen jártam gyúrni. Imádtam a súlyzós edzést, mert az elvégzett munkának volt hatása és jól formálta a testemet. Ez kell egy fiatal srácnak: széles vállak, hordónyi mellkas és vastag karok. Volt olyan időszakom a főiskolán, amikor hetente 4x is elmentem edzeni és minden szabadidőmet a vasak bűvölésével töltöttem.

Azóta eltelt jó pár év, de ahogy most beléptem a konditerembe rögtön előjöttek a régi érzések és gondolatok, de ma már – több mint 2 év funkcionális edzéssel a hátam mögött – más szemmel nézem a súlyzós edzést, mint 10 évvel ezelőtt tettem.

Engedjetek meg egy kis iróniát, de én ezt láttam rövid konditermi kalandom alkalmával:

  • A konditerembe mindig kettesével érkeznek az edzeni vágyók. Egyedül érkező és edző embert nem láttam. Ha az ember nagy szabadsúlyokkal dolgozik, akkor kell a biztonságot jelentő edzőpartner, de ennek van egy jelentős hátránya is: a súlyzós edzés intenzitása határozottan gyenge. Egy széria emelés és utána 1 perc dumálás. Ha TRX edzést csinálok otthon, akkor interval stoppert használok, így két széria között 20-25 mp-et pihenek és utána könyörtelenül jön a következő forduló. Ezzel az intenzitással jól növekszik az állóképességem és az erőszintem is egyben, igaz így nem lesz nagy és nehéz izom rajtam, amiért az emberek általában a konditerembe járnak.
  • Én úgy láttam, hogy az edzés előtti bemelegítés abból áll, hogy a versenyzők csinálnak 3 karkörzést és utána vetődnek a padra. Nehogy már elfáradjunk a bemelegítés közben, mert akkor 5 kilóval kevesebbet fogunk fekvenyomni...
  • A konditermi sportolók nagy részének helyes kis pocakja van, de akinek nincs annak is szemmel láthatóan magas a testzsír %-a. Ez egyértelműen a gyenge intenzitású edzések miatt alakul így. Egy átlagember a kondis edzés során nem terheli meg a keringési rendszerét eléggé ahhoz, hogy egészségesebbé váljon. Ezt ma már látom, de akkor tagadtam. Egyszer a főiskolán lemértek terheléses EKG-val (bicajoztam) és nem hittem el az orvosnak, hogy rossz az állóképességem.  Simán letekertem a 20 percet, de a pulzusom az egekben volt. Hogy hihettem volna az orvosnak, amikor hetente 4x jártam konditerembe… Ez is sport nem? A súlyzós edzés nagy és erős izmokat fejleszt, de attól még senkinek sem lett jó állóképessége, hogy 100 kilót tudott kinyomni a fekvenyomó padon.
  • Ha UFO-ként nem ismerném a nemi jegyeket, akkor is jól meg lehetne különböztetni a nemeket, mert a lányok kizárólag lábizmot edzenek, a fiúk pedig csak felsőtestet. Ezért egy konditeremben sok olyan széles vállú fiút látni, akinek két hurkapálcát szúrtak be a fenekébe.
  • A nagy súlyok emeléséhez a legtöbben súlyemelő övet használnak. Ezt láttam most is, és ezt tettem anno én is. Sőt az övem még mindig megvan a gardrób legfelső polcán. Néha a kezembe kerül, és elgondolkodom rajta, hogy a kukába dobom, de az együtt töltött szép évek elgyengítenek és tovább őrzöm. A súlyemelő öv nagyon veszélyes dolog, mert olyan szépen megtámasztja a hát alsó részét és a hasat, hogy ezt a részt teljesen kikapcsoljuk és elfelejtünk hasizmot növeszteni. Legutóbb is azt láttam, hogy egy sima mély evezéshez is övet vettek fel a srácok.
  • A konditeremben senki sem végez saját testsúlyos gyakorlatokat. Ott van több frankó állvány, lehetne húzni, tolni magunkat, de ezt senki sem csinálja… Hogy miért? Mert a többség túl gyenge ahhoz, hogy 10x felhúzza vagy eltolja a saját súlyát egy állványon.
  • A konditermi sportolóknak rettenetes a tartásuk. Ha rég óta edzenek, akkor még inkább. Minden férfi szeret fekvenyomni, mert jó látványos mellizmokat lehet így építeni. A nagy mellizmok azonban előre húzzák a vállat, mert a gerincmerevítőket konditeremben nem igen lehet edzeni. Így szép görbe hát alakul ki, aminek 10 év múlva súlyos következményei lesznek.

 f35b5_ORIG-07430_Schlierkamp03.jpg

Profi testépítő versenyszezonon kívül. (Gunter Schlierkamp) Magas testzsír % és jelentős túlsúly. Ez egészséges?

126056581064.jpg


Akarsz ilyen hasat ezekért az izmokért cserébe?

Kedves Gyúrós Barátom! Ha bízol egy olyan „öreg” rókában, aki megjárta a konditermet és utána észhez tért, akkor fogadd meg az alábbi tanácsokat, hogy egészséges maradj:

  1. Ne kezdj súlyzós edzésbe legalább 15 perc intenzív bemelegítés nélkül. Ugorj fel a futópadra 5 percre, mozgasd át a teljes tested néhány fekvőtámasszal, guggolással, kezdj egy izzadni és csak utána kezdj súlyzókkal edzeni. Készítsd fel a tested a terhelésre, mert különben meg fogsz sérülni. Ha nem most, akkor holnap vagy egy hónap múlva.
  2. Használj olyan súlyt, amivel a gyakorlatot csalás nélkül tudod végrehajtani. Ez a súly kisebb lesz, mint amit szeretnél vagy amit látsz magad körül, de ezzel ne foglalkozz. Ez rohadt nehéz lesz, mert a szomszéd Laci már 100 kilóval nyom fekve, de Te a kisebb súllyal jobban jársz, ha szabályosan dolgozol.
  3. Edzés közben nézd az órát és rövideket pihenj. Nem 1 percet, hanem max 30 mp-et és utána megint nyomj. Nem dumálni mentél a terembe és nem kell másfél órát egy föld alatti lyukban töltened, elég lesz 1 óra is de pörögjön az edzés és a zsírod is égni fog.
  4. Ne azokat a gyakorlatokat végezd amelyeket szeretsz, hanem azokat, melyekre szükséged van. Beszélj egy megbízható edzővel, vagy vegyél elő néhány könyvet. Ne hagyd ki a láberősítő gyakorlatokat, mint pl a guggolás. Ha nem így teszel, akkor néhány hónap múlva azokat a gyakorlatokat fogod végezni, melyeke kedvelsz és egyoldalúan fogod fejleszteni a tested.
  5. Minden gyakorlatot kis súllyal kezdj és csak hetek múlva emeld jelentősebben a súlyt. Szoktasd hozzá az izmaid, ízületeid a terheléshez. Az izom gyorsan fog reagálni, de az ízületek és a szalagok nem. Ha nem hiszel nekem, olvasd el a Fegyencedzés c. könyvet. Ott minden inspiráló módon le van írva.
  6. Próbálj minél kevesebb gépet használni és ahol csak lehet térj rá a szabad súlyokra. Egykezes, kétkezes súlyzók, oldalemelés, guggolás, evezés, felhúzás, stb. A gépek korlátozott mozgástartományban dolgoztatják a tested, az ízűleteid mozgása beszűkül, és törékeny zombi leszel. Komolyan le akarsz ülni vagy feküdni egy gépre, miközben egész nap úgy is ültél?
  7. Tessék használni testsúlyod is! Húzódzkodj minden héten többször is, ne felejtsd ki a tolódzkodást sem. Inkább ezeket csináld, mint a nyak mögé húzást vagy a tricepsz letolást gépen!
  8. Felejtsd el a szteroidot! Nagy és vizes leszel, de utána gyenge és beteg. Nagyon sok helyi "sztárt" láttam korlátozott ideig csillogni, utána amikor évek múlva láttam őket akkor sütött róluk, hogy szenvednek. Összeestek, májproblémájuk volt vagy még rosszabb.
  9. A konditermi edzés mellett rendszeresen mozogj valami kardio jellegűt. Bicajozz, ússz egyet hetente, vagy menj el futni. Így az állóképességed és a keringési rendszered is megfelelően fejleszted.
  10. Bocsi, ez kemény lesz: ha igazán edzett és erős akarsz lenni, akkor felejtsd el a súlyokat és menj el TRX-re, kettlebellre és kezdj el jógázni is. Nem lesz olyan izmos, mint amiket a magazinokban látsz, de sokkal jobban fogsz járni, mert nem fáj majd a derekad és a nyakad, nem terheled a szíved a túlsúllyal. Ha visszamehetnék a múlva, akkor én szívesen beszélnék a  20 éves magammal. A fiatal Ákos valószínűleg kiröhögne engem a 36 évest, de azért adnék egy esélyt a dolognak.

 

michelangelo_david.jpg

Ekkor még tudták, hogy mi az egészséges és esztétikus. Michelangelo - David

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://jogaliget.blog.hu/api/trackback/id/tr985235970

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása