HTML

Jógaliget blog

Ebben a blogban a Jógaliget és Fitness Stúdió munkatársai (Timka, Ákos és Ádám) írnak a sportos életről. Van itt mindenféle info jógáról, TRX-ről, Spinningről és más sportokról. www.jogaliget.hu

Friss topikok

  • kudné: Szuper ez a cikk! Én nem rég találtam rá a TRX-re ami nagyon bejött nekem még akkor ha nem "tökéle... (2017.01.23. 15:55) Neked is jó lehet a TRX?
  • Bálintné Nagy Zsófia: Tetszett a cikk, hasonlóan az "itt fáj, ott fáj" miatt jógázom egyre többet. A gerincjóga nagyon j... (2013.04.02. 18:35) 6 ok, amiért egyre népszerűbb a jóga
  • Téltábornok: Köszönöm a tippeket,és válaszokat!Ha lesz egy kis időm, akkor mindenképp elmegyek dokihoz, már sze... (2013.01.22. 00:38) Gerincfájás? Itt a megoldás - 2. rész

2013.08.25. 20:59 JuhaszAk

Tippek jóga gyakorláshoz

Címkék: jóga jógaliget www.jogaliget.hu hot jóga

Amikor egy átlagember jógázni kezd, akkor ez leggyakrabban egy jóga stúdióban vagy egy jóga tanfolyamon történik meg. Én is egy stúdióban kezdtem jógás pályafutásom és mivel egy meglehetősen kemény hot jóga sorozat gyakorlásával kezdtem, ezért az első hónapokban minden kusza volt.

Küzdöttem, próbáltam a légzésemet kontrollálni és ez a „harcos” állapot jó darabig így is maradt. Ma már tudom, hogy egy pózt legalább 100x fel kell venni ahhoz, hogy az izmaink hozzászokjanak a terheléshez és erőlködés nélkül képesek legyünk megtartani az ászanát, és az elmének is kell ennyi ismétlés, hogy pózok felépítése és az általuk tapasztalható érzetek precízen rögzüljenek.

Ha kezdő jógás vagy akkor azt javaslom, hogy keress fel egy vagy inkább több hozzád közeli jóga stúdiót és találd meg azokat az oktatókat, akik veszik a fáradtságot és gyakran igazítják a hibás ászanáidat. Senki sem úgy születik, hogy ismeri az ászanákat és kezdetben nagyon fontos egy jó tanár aki segít abban, hogy a jó mozdulatok rögzüljenek a fejedben és a testedben.

Mivel a rendszeres gyakorlás hatására erősebb és lazább leszel kívül és belül is, ezért nagy az esélye, hogy jóga függő leszel és növelni fogod a dózist, azaz a gyakorlást. Kezdetben nekem is az volt a tervem, hogy hetente legfeljebb 2 alkalommal jógázom, majd néhány hónap után azt vettem észre, 3, majd 4-5 órára jártam minden egyes héten. Tetszett, hogy egyre jobban mennek a pózok, szerettem a jóga óra utáni álomtalan éjszakákat. A derékfájásom megszűnt, mintha elfújták volna és a munkahelyi stresszt is jobban bírtam.

tumblr_m1qf2qow4t1qe59s4o1_500.jpg

A sok jóga gyakorlást imádtam, de kis túlzással az összes szabadidőm elment a jógára és kb 1 év után azt vettem észre, hogy egyre kevésbé tetszik, hogy este 10 órakor érek haza, és hétvégente már nem volt kedvem bebumlizni a belvárosba egy jóga óráért, mert a 90 perc gyakorláshoz további 3 óra utazás/öltözés adódott hozzá.

Ezért aztán elkezdtem hetente néhány alkalommal otthon gyakorolni, ami azért volt jó, mert így sok időt takarítottam meg. A lakást persze nem tudtam 36 fokosra melegíteni, de a gyakorlás így is hasznos volt, mert ugyanazt a sorozatot toltam végig, mint amit a jóga stúdióban gyakoroltam.

Néhány hónap, talán max fél év alatt el fogsz jutni oda, hogy az ászanákat nagy biztonsággal egyedül is végre tudod hajtani és ekkor már  úgy is növelheted a jóga órák számát, hogy nem egy jóga teremben éled az életed. Ehhez azonban szükséges még néhány feltétel teljesítése.

Az otthoni gyakorlás akkor igazán hatékony, ha tudsz egy olyan helyet választani, ahol senki sem zavar gyakorlás közben. Ha körülötted cikázik a család, vagy szól a TV, akkor fizikailag ugyan jógázni fogsz, de nem tudsz befele figyelni és a lényegi részt elmulasztod.

Nekem nyári időszakban a terasz a kedvenc helyem, mert ott este már árnyékban, de még kellemes hőmérséklet mellett jógázhatok. Az is fontos, hogy az otthoni gyakorlásnál se hagyd ki a ráhangolódást és a relaxációt, mert ez is a jóga fontos része!

Az otthoni jógázás mellett azért a stúdióban történő gyakorlást sem hagytam abba. Ennek több oka van:

  • Az otthoni gyakorlás néha elmarad, mert nem vagyok egy fix kezdési időponthoz kötve, ezért gyakran beragadok a munkahelyen egy feladatba és későn érek haza a jógázáshoz
  • A Jógaligetben ősszel-télen ideálisabbak a körülmények, mint otthon. Én a mai napig imádok melegben jógázni és izzadni, mert sokkal hamarabb bemelegedek, és szeretem az izzasztós jóga órákat.
  • Azt vettem észre, hogy egy vezetett jóga órán sokkal mélyebbre jutok a gyakorlás során. Órán az oktató utasításait követem, így tudattalanul is alaposabban építem fel a pózokat, és nem jár az agyam a hétköznapi dolgokon. Talán a jóga termet egy hermetikusan lezáró búra veszi körül, ami nem engedi be a rossz gondolatokat :-]
  • Jóga órán olyan új impulzusokat kapok, melyek segítenek abban, hogy ne unjam meg a gyakorlást. Ez egy reális veszély és az unalom és a jóga gyakorlás gyakorisága ellen hat.

Azt javaslom tehát, hogy a jóga stúdiós gyakorlás mellett gyakorolj otthon is (ha a körülmények megfelelőek), gyakorold azokat az ászanákat, melyek valamiért jól esnek és azokat is, melyeket nem annyira szereted. Emellett járj el jóga órákra, mert ott olyan oktatókkal, gondolatokkal találkozhatsz, ami ébren tartja a lelkesedésed.

Még egy gondolat:

Timka a napokban előfizetett egy olyan szolgáltatásra, ahol havi fix díjért kb 30-40 féle jóga videó közül lehet választani. Kíváncsiságból én is kipróbáltam néhány konzerv órát és arra jöttem rá, hogy ezt a gyakorlást nem nekem találták ki.

Azt tapasztaltam, hogy a TV előtt nem tudok elmélyülni a gyakorlásban, állandóan a képernyőt lesem és nem figyelek befele. Ha gyakorlott jógás vagy, akkor egy ilyen videós gyakorlásnak is meglehet a helye akkor, ha például valami olyasmit akarsz megnézni, amihez nagyon sokat kellene utaznod, vagy egy közelben nem begyakorolható sorozatot tanulsz be. Én azt tenném, hogy megnézem néhányszor a műsort, lejegyzetelném magamnak és utána már a szokott módon gyakorolnék.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://jogaliget.blog.hu/api/trackback/id/tr505476853

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása